(RC) Důvod dýchat

, , No Comments

Outsider, šprtka, asociál. Tak by se dala krátce popsat Emma Thomasová, ambiciózní, nadaná a velice chytrá sportovkyně Weslynské střední. Průměr má špičkový, úkoly vždy hotové. Nikdo si nemůže stěžovat. Nikdo nemůže říct jediné slovo. Včetně ní - děvčete, které muselo mlčet. 

Důvod dýchat je prvním dílem trilogie Dech, který autorku Rebeccu Donovan okamžitě katapultoval na přední příčky prodejnosti v USA Today a The Wall Street Journal. Má ale kniha opravdu co nabídnout? 

Příběh vypráví o šestnáctileté Emmě, která může být v očích ostatních všechno, jen ne nešťastná. Opak je ale pravdou, kterou si musí dívka nechat pro sebe. Každé ráno zakrýt stopy po modřínách a tvářit se, že je všechno v naprostém pořádku. Jak dlouho ale ještě vydrží trpět? Emma je odhodlaná nic nevyzradit, s nikým krom nejlepší kamarádky Sarah se nestýkat a HLAVNĚ se nezamilovat. Láska však přijde náhle - a bez pozvání - a až tehdy si Emma uvědomí, že i ona si zaslouží šanci žít plnohodnotný život dospívajícího člověka. 

Důvod dýchat byl od začátku velice zajímavé čtení. Hned po prvních stranách jsem pochopila, že mě čeká dlouhá a bezesná noc s knihou v ruce. Ačkoliv bylo očividné, jakým směrem se bude příběh odvíjet, stále jsem knihu nedokázala odložit. Každé slovo, každá věta byly od počátku naprosto odzbrojující - jen jsem ležela, četla a z očí mi tekly potoky slz. Po nějaké době depresivní část příběhu ustala a na scénu se přiřítila první láska - krásná, nevinná, nečekaná. Láska v podobě Evana Mathewse. 

Evan byl pro mě jednoznačně nejoblíbenější postavou v knize. Byl odhodlaný dostat se Emmě pod kůži, byl trpělivý, ochranářský a bláznivý. Hotové ztělesnění první lásky. Dost reálný na to, aby se dal mezi námi najít. 
Emma, naproti tomu, byla typická pubertální holka s dlouhým vedením. Ačkoliv jsem s ní soucítila, nejednou jsem měla chuť ji zaškrtit pro ty její myšlenkové pochody. Má mě rád? Nemá mě rád? Co budu dělat? Nikomu to neřeknu. Ale ukážu Sarah, jak špatně na tom jsem. Ale nic víc jí neprozradím. Líbí se mi Evan. Co to je za pocit? Musíme být kamarádi. Proč za mnou leze? Proč za mnou neleze? Arrrrgh. Ty jsem pak později omlouvala tím, že jsme nejspíš všechny byly takové naivní, nejisté bytosti, alespoň co se týká kluků a první lásky. 

I když linie, týkající se přátelství mezi Emmou a Evanem pokračovala, stále tu a tam vylezl kostlivec ze skříně. V jednu chvíli jsme se tak smála a ve druhou popotahovala z nespravedlnosti, páchané na hrdince. Byla jsem nadšená, ale nemohla jsem se zbavit dojmu, že nedostávám všechno.

Už od prvního pohledu je jasné, že hlavním tematem bude domácí násilí, což je u youngadultovek docela neprobádané území. Sám příběh však nenasvědčoval tomu, že nějaké hlubší bádání nastane. Na Emmě bylo pácháno zlo, ale už není ani čárka o tom, odkud pramení, proč se to děje a kdy přestane. Chudinku ubohou autorka zbila, a pak ji jen poslala prince na bílém koni jako kompenzaci. Ale ten přeci neměl být hlavním problémem! 

V průběhu četby jsem postupně střízlivěla, až jsem ve 4 ráno vystřízlivěla do zdárného konce. No, konce. K tomu bych taky měla pár výtek, i když nebudu lhát, hodně mě přinutil těšit se na další pokračování, které snad posune laťku o něco výš. 

Důvod dýchat je zajímavé čtení se silnou tematikou, která se dotkne nejednoho mladého čtenáře a přinutí ho zamyslet se nad životem a vážit si toho, co má, protože naneštěstí není tématem nic smyšleného, nýbrž realita, která se dotýká milionů dětí na celém světě. 



Tímto bych ráda poděkovala nakladatelství YOLI za výtisk. Děkuji! 


Rebecca Donovan - Důvod dýchat  


Série: Dech #1
Počet stran: 446
Rok vydání: 2013 (US) / 2015 (CZ)
Překlad: Daniela Krolupperová
Nakladatelství: LUCKA Bohemia
Hodnocení: 3/5





0 komentářů:

Okomentovat