Než jsem Tě poznala

, , 6 comments


Sedím si tak v kině, zařízlá do sedadla, a pozoruju trailery, které běží na plátně. A najednou vidím na plátně Sama Claflina, což je vždycky příslib něčeho dobrého. Po dvou minutách mi došlo, že se jedná o dlouho očekávaný film, natočený podle knižní předlohy od Jojo Moyesové. A v tu chvíli jsem věděla, že si ji musím přečíst.

Louisa Clarková žije obyčejný život v malém městečku pod hradem, kde se nikdy nic neděje a ona je s tímto faktem absolutně spokojená. Ačkoliv má milující rodiče, žije věčně ve stínu své mladší, dokonalejší sestry, která byla vždy ta chytrá, ta krásná, ta nadaná. Louisa je s touto skutečností dávno smířená, má svou práci v bistru, bláznivý šatník a přítele Patricka, proč by se tím tedy měla trápit?

Její pevné body v životě jsou však náhle v ohrožení, Louisa ztrácí práci v bistru a je nucena hledat jinou. Zároveň se stává jedinou živitelkou v pětičlenné rodině a Patrick už není, co býval. Z nouze přijmá dobře placenou práci pečovatelky pětatřicetiletého Willa Traynora, který měl před dvěma lety nehodu, kvůli které zůstane navždy upoutaný na invalidním vozíku. Věčně veselá a optimistická Louisa má z Willa nejprve hrůzu, postupně však má k sobě tato nesourodá dvojice blíž a blíž. Bude to ale stačit, aby Will začal žít plnohodnotně svůj život a přijal to, kým je dnes?

Jméno Jojo Moyesová už dávno není novinkou, když se tedy na trhu objeví její kniha, je hned několik věcí jasných:

        1. bude se přepisovat žebříček prodávaných knih, 
        2. bude to zatraceně dobré čtení,
        3. stoupne prodej papírových kapesníků. 
Autorka rozhodně ani v jednom bodu nezklamala. 

Když jsem se pouštěla do knihy, nečekala jsem, že čtení bude tak návykové. Chtělo se mi po ránu jen ležet v posteli a vychutnávat si příběh dvou naprosto odlišných lidí, které svedla dohromady neuvěřitelná souhra událostí. Smála jsem se, přihlouple se usmívala a nadšeně otáčela stránky. 

Lou jsem si zamilovala. Byla skromná, pracovitá, veselá a navzdory všem strastem, které zažila, věřila v lepší zítřky. I když jí sestra házela klacky pod nohy, i když nemohla získat normální práci, i když se o ní přítel přestal starat. Každé ráno vstala, usmála se a statečně čelila nástrahám osudu, ať už přišly v jakékoliv podobě. Třeba v podobě zasmušilého, věčně náladového a kdysi úspěšného Williama. 

Nedokážu si ani ve snu představit, jak hrozné musí být, když někdo celý život žije aktivně a najednou se kvůli cizí hlouposti ocitne na vozíčku, neschopný se o sebe postarat. Opravdu se takové myšlenky, které měl Will, honí lidem na vozíčku hlavou? Pokud ano, pak by každý zasloužil mít svou Louisu Clarkovou, která by jim s neutuchajícím entusiasmem připomínala, že to není konec světa. 

Sledovat ty dva, jak se v průběhu času haštěří, smějí a nakonec i sbližují, bylo skutečné pohlazení na duši. Lou a Willa jsem měla v hlavě doslova na každém kroku a nemohla jsem se dočkat, až se  dostanu zpátky ke čtení a dozvím se, jak to bylo dál. Zamilují se nakonec do sebe a skončí spolu, nebo se Will uzdraví a odjede? Zůstane Lou s Patrickem, nebo si uvědomí, že ho zajímají jen kalorie, nekonečné maratony a přípravy na soutěže? Měla jsem nekonečno otázek. 

Už když jsem si knihu kupovala, byla jsem upozorňována okolím, že budu brečet. To tak, pomyslela jsem si skepticky. Samozřejmě, že jsem brečela jako želva. Autorka rozhodně nezklamala; poslední třetinu knihy jsem jen nevěřícně hltala a po každé druhé stránce začala popotahovat. Něco málo přes čtyři sta stran uteklo jako voda a já byla celá dojatá, že je příběh u konce. Finito. Prostě to skončilo a mě, naprosto uslzenou, nechala autorka ležet v posteli a zírat do stropu. 

Než jsem Tě poznala je překrásný příběh o lásce, přátelství a naději. Jestli něco patří mezi letní romantické počtení, pak je to rozhodně tato kniha od Jojo Moyesové. Ale připravte si kapesníky, budete je určitě potřebovat. 


Než jsem tě poznala - Jojo Moyesová


Počet stran: 407
Rok vydání: 2012 (US) / 2013 (CZ)
Překlad: Lucie Mikolajková
Nakladatelství: Ikar
Hodnocení: 5/5








6 komentářů:

  1. Tak jo, tak já už si to teda konečně taky přečtu :D
    Kateřina
    trojtecka.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
  2. Teď jsem viděla trailer na film a docela mě to zaujalo. Takže bych si to chtěla přečíst ještě než uvidím film...a tvoje recenze mě hodně navnadila :-)
    (Bohémská) bohemistka

    OdpovědětVymazat
  3. nádherná recenze :)
    Knihu mám na svém wish listě a čeká, až se k ni dopracuji :)
    bilbovy-knihy.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. děkuji :) no, nenech ji dlouho čekat, vážně to stojí za to!

      Vymazat
  4. Tenhle druh romantických knížek úplně není můj šálek čaje, ale když jsem viděla trailer na film, docela mě to zaujalo. Možná se po knížce podívám.:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to já tyhle dojáky přímo zbožňuju, zvlášť, když chci něco svižného a rychlého, tak na dvě tři cesty vlakek :-D

      Vymazat